CARTELLS
Document 1. «El Empastre, la mejor banda cómica». lit. Ortega
(València) 1950. Signa Muro. va aparéixer en blanc i negre el 1927.
Document 2.Llapisera presenta. Cartell plaça d’Alacant, 1931.
Signat per Muro, «Todo Colección».
Document 3. Cartell del Cirque d’Hiver a París. Febrer de 1931.
Signat per Muro del Clarín. Del llibre: Aquí, “El Empastre”...
Document 4 de F. Morató. «auténtica banda
cómica», 1940. Signa Masiá.
Document 5. M. Català 1958. lit. Mirabet. 1958/1960. Signa Ramón (Raga Montesinos).
Document 6. «El Empastre, el mejor espectáculo del mundo». Document de F. Morató
Document 7. Fragment del cartell que anuncia l’espectacle en la gira d’Itàlia. 1963.
Del llibre: Aquí, “El Empastre”…
Document 8. «auténtica banda cómica», 1971. Gira americana.
Document 9. «El grandioso espectáculo cómico-taurino-musical».
Temporada 1974-1975, 9é viatge a Amèrica. Cedit per Vicente Esteve.
Document 10. «El grandioso espectáculo cómico-taurino-musical».
Mortadel·lo i la xaranga, 1975-1976. Cedit per Vicente Esteve.
Document 11. Banda comicomusical El Empastre. Setúbal (Portugal),
1978. Cedit per Vicente Esteve.
Document 12. «Grandioso espectáculo…». adaptat i pintat, segons la idea de J. Marí,
per Bautista Pla Martínez d’Almussafes 1979-1980. Del llibre: Cómicos. La otra tauromaquia.
Arxiu Diputació de València.
Document 13. «El Empastre y sus enanitos», 1990.
Document de J. Fabià.
Analitzant el missatge escrit d’alguns cartells, hem pogut observar la contínua aparició de la paraula auténtica (anys 1931, 1940, 1958…). Si anuncia que té el privilegi de l’autenticitat és que hi ha alguna agrupació musical que no és verdadera, que està copiant i es fa passar per la banda còmica de Catarroja i aprofitar el ganxo comercial. De quina manera? El 1930 apareix una banda amb el nom d’El Emplaste, d’aragó. Llapissera féu valdre els drets de la banda judicialment ja que el nom estava patentat. Posteriorment, hi han aparegut més bandes cómiques però amb altres titulars.
PASQUINS ESPANYA/AMÈRICA
Document 1. Document de Manuel Català. 1939.
Document 2. Arxiu Diputació de València. 1941.
Document 3. Cartell 1947 original de la Feria de Linares on s’anuncia l’actuació de la banda per al dissabte 30 d’agost. l’actuació s’hagué de suspendre, igual que la fira, a causa de l’accidentada mort de Manolete el dia anterior. El cartell, pintat per Ruano Llopis, retrata Lupe Sino, mexicana i novia del malaguanyat torero. Document i informe de Juan Gisbert «Barila».
Document 4. Arxiu de la Diputació de València, 1951.
Document 5. Cedit per Manuel Català, 1958.

Document 6. Cedit per Manuel Català, 1961.
Document 7. Cedit per F. Morató, 1968.
Document 8. Cedit per Julio Sánchez Infante, 1981.
Document 9. Cedit per Manuel Catalá, 1983.

Document 10. Cedit per José Fabià, 1989.
Document 11. Document cedit per José Fabià, 1993.
Document 12. Cedit per José Fabià, 1994.
Document 13. Cali (Colòmbia), 1954-1955.
Cedit per Consuelo Peris.
Document 14. Caracas (veneçuela), 1955. Cedit per
Consuelo Peris.
Document 15. San Cristóbal, Veneçuela,
1970-1971.
Document 16. Quito. Equador, 1974.
PASQUINS DE PROPAGANDA

Document 1. Cedit per Vicente Esteve.
Document 2. Cedit per Vicente Esteve.

Document 3. Cedit per Vicente Esteve.

Document 4. Cedit per José Fabià.

Document 5. Cedit per Vicente Esteve.
Document 6. Cedit per Enrique Campos (popeye torero).
Document 7. Cedit per Enrique Campos.
Document 8. Cedit per Enrique Campos.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada