L’ESPECTACLE: ACTUACIONS, REPERTORI MUSICAL (1915-1928)
JUAN ARTOLA
Precedents
En el diari La correspondencia de Valencia del dia 6 d’agost de 1916 llegim una nota explicativa dins la columna «Noticias locales», barrejada amb anuncis explicatius de propaganda de sabó, medicines, aigües i metges, un precedent musical que pel
contingut mereix ser considerat valuós testimoni. Diu així:í:
En el Casino Liberal Agrario de Catarroja dará esta noche a las nueve un concierto musical la notable banda La Filarmónica Catarrojense, que ha elegido el siguiente programa:
Primera parte
1. Juanito Terremoto
2. Marcha nupcial
3. Entre el Júcar y el Turia (Giner)
Segunda parte
1. Empastre político-musical catarrojense (de un filarmonista)
2. La VII de Beethoven
3. Aires españoles
4. El amigo Tejada
Músics que formaran part d’El Empastre són els següents:
Antonio Gradolí, fiscorn; José Almarche, trompeta; Agustín Jorge, saxo; Antonio Hervás, saxo; Vicente Peris Ridaura, caixa; Filiberto Rodrigo Alarcón, trompa; Francisco Marí Albert, trombó; Juan Marí Albert, requint; Valeriano Rodrigo Alarcón, bombo.
![]() |
Fotografia de José Marí Asins |
En el programa s’anuncia la interpretació d’una peça que un músic de la Filharmònica ha compost i li ha posat en el títol una paraula molt suggeridora i significativa: empastre que de manera original intenta reflectir en el pentagrama allò que està succeint a Catarroja en l’àmbit indicat. Tot un testimoni del que farà i interpretarà pel temps la banda.
En el mateix periòdic, datat el 27 d’agost de 1929, en una entrevista que el periodista que signa amb el nom de Maese Reparos li fa al director de la banda, Filiberto Rodrigo Alarcón, explica aquest:
En Catarroja había dos bandas (que rivalizaban)… muchos componentes éramos amigos, nos íbamos de paella al Perelló […] y se nos ocurrió llevarnos los instrumentos para dar ocasión al bailoteo […] se enfadaron, les parecía ¡un empastre! Al año siguiente, con motivo de la festividad de santa Cecilia dimos dos conciertos callejeros en el pueblo.
Los primeros popurrís estaban compuestos casi solamente de obras de J. Serrano y los preparamos para que él los oyera. Los arreglábamos nosotros, sin ayuda de nadie.
Açò ens dóna peu a corroborar el que en el seu dia un catarrogí i simpatitzant de la banda, Antonio Gil (d’Escolàstica), en escoltar la música que interpretaven, quan li van preguntar què era allò, sentenciara: «Estan fent un empastre. Açò és un empastre. De l’himne regional se’n passen al Ven i ven; del Ven i ven, al Carro del Sol; després a La Tarara i en acabant a la Carxofa… Xe, que són un tall d’empastradors!» (referint-se als músics i a la música que interpretaven). I és que:
Todo en El Empastre nos habla del más puro ingenio humorístico, todo en él gira alrededor del pentagrama, son notas y ritmos que saltan embrujados al conjuro de un preludio de Chopin o una sonata de Verdi; de El relicario, o de La revoltosa; de unas Goyescas, de Granados; de Pan y toros, de Barbieri, o del picaresco Pinocho; de la Danza del fuego, de M. Falla, o las Bodas de Luis Alonso, de Giménez, o el airoso pasodoble Pepita Greus, o del dinámico Estando contigo1 , un fantástico mosaico multicolor.
Document premsa de Noelia Hernández Fito
![]() |
En la casa del «tio Pepe» guardià de les comportes del Perelló als anys fundacionals. Fotografia de la família Marí |
El primer concert que vam donar com a penya musical (agost de 1915), i amb motiu d’una de les festes del barri, es va confeccionar amb fragments de les obres que les bandes de música del poble estaven estudiant.
Ajustats, harmonitzats i ben assajats, aquells primers popurris van ser els que obriren pas a la futura i mundialment famosa agrupació musical catarrogina.
El primer programa
El primer document escrit de què es disposa, que correspon a l’actuació seriosa i comercial, i en el qual detalladament explica el que s’interpretarà, té el contingut següent:
Font: Premsa/Diari La correspondencia de Valencia, dilluns, 28 de desembre de 1925
Data: 28 de desembre de 1925
Lloc: Teatre Russafa, València
GRAN FUNCIÓN DE INOCENTES, 9.45 noche
Presentación y concierto por la agrupación artístico-musical titulada El Empastre.Habiendo llegado de su viaje a la Luna a bordo del hidroavión Parotet cuya salida de la tierra se efectuó el año 219 (A. J.), y después de haber dado varios conciertos en los propios cuernos de la susodicha Luna, esta agrupación ha sido ventajosamente contratada para dar un concierto en este teatro el día de hoy, prosiguiendo su viaje por el mundo mañana a la «matinadita» con rumbo a la ciudad de Benichufa.
PROGRAMA
1. La caja de préstamos (serenata en cuatro bemoles y solo de caja). SBKEKA.
2. Poca ropa, one-step (en La mayor desdicha y muy ligero) DE ROPA.
3. La mariposa de flor en flor (con cierto cuidado y después de la introducción) DE RAME.
4. Honrar padre y madre o arrímate a la acera que hay barro (semifox-tango con lluvia plácida y paso de autos esguitantes). SE RUEGA LA SORDINA.
Com a nota explicativa cal indicar que actuaven en segon lloc, després d’una «chispeante y aplaudida zarzuela oculista».
La nota introductòria és d’una riquesa explicativa de què són i pretenen. En el discurs escrit, s’avancen més de quaranta anys en arribar al nostre satèl·lit, bategen el mitjà de transport de manera albuferenca i acaben mostrant la cultura valenciana empastrada amb la mora.
En els títols de les paròdies musicals, en els comentaris que fan i, a més a més, el nom de l’autor (un pseudònim coherent), s’amaga una ment intel·ligent que arredoneix la gràcia. La nota còmica s’aprecia al llarg de tot el text.
L’èxit interpretatiu va ser tan gran que hagueren de repetir l’actuació el dia següent!
Per a tindre notícies del que anaven fent i interpretant haurem d’esperar uns quants mesos.
Lloc: Plaça de bous de València
Data: 23 de juny de 1926
Invitats a participar en el concurs de bandes còmiques, a proposta de l’Associació de la Premsa Valenciana.
Y empezó el concurso con la presentación de la banda catarrojense […] cada número […] premiado con aplausos atronadores. Finalizado el programa, (el público) pedía un número más. La agrupación quiso corresponder […] E inició los primeros compases de un nuevo popurrí que nadie conocía. Aquellos compases de entrada eran del himno regional […] el público descubierto y en pie […] en medio del silencio y cuando se disponen a cantar…El Empastre, corta y arranca con la música de Polichinela, uno de los cuplés entonces en boga.2
A més, cal ressenyar que, en el diari La correspondencia de Valencia, datat el 10 de juliol de 1926 apareix una columna amb el titular «La copa de los periodistas para la banda El Empastre». D’això, anem deduint que disposen d’un repertori que van ampliant. I si ja disposen de més repertori és perquè van rebent ofertes per a actuar a les poblacions properes, als teatres, cinemes, places.
Finalitzant l’any de 1926, hem pogut saber alguna cosa més: què feien i com ho feien. Concretament en el diari republicà El Luchador d’Alacant del dia 29 de desembre, en la columna que escriu Mossèn Castaño, ens explica que la banda el 26 de desembre de 1926 ha estat a la Vila Joiosa i que primerament va donar un concert per als socis del Casino, que al dia següent ho van fer a l’Ajuntament, davant les autoritats; de vesprada, una cercavila, i a la nit actuava en el Teatro Olimpia de la ciutat, en doble sessió.
Se presentan los músicos uniformados algo a lo Charlot y ejecutan obras charlotescas […] esta agrupación, digna de admiración, burla burlando ejecuta. […] Son todos cual el mejor. El saxofón es un tío con gracia y arte y el director, con la batuta, derrocha vis cómica. El Empastre no es más que una amalgama, compuesta de arte musical y gracia valenciana.
Els cartells anunciadors de l’espectacle
Font: Cartell.
Propietat de Consuelo Peris Alapont, filla de Vicente Peris Chulvi, caixa de la banda.3
Contingut del primer cartell de què disposem, anunciador propi de l’espectacle, i que transcrivim tal com diu el paper.
Plaza de toros de Alicante, 11 de septiembre de 1927
Gran acontecimiento, domingo a las 10.30 noche
DESPEDIDA
de la mayor atracción que viaja por España…
Segunda parte
Despedida de la banda cómica de éxito grandioso El Empastre Agrupación humorística-musical de Catarroja,
conocida en este y en el otro mundo con ese elegante y rimbombante nombre compuesta de
25 ARTISTAS MUSICALES, 25
Agrupación seria, festiva, jocosa y… la otra cosa.
Estos artistas fecundos, tremebundos todos juntos son proclamados en los dos MUNDOS, por los reyes del pentagrama: de su armoniosa EMBOCADURA quedará prendido y sorprendido el auditorio; hasta los sordos han de oírles, ya que poseen aparatos auriculares y solares en tono brillante.
Estos artistas antes de internarse en los frondosos bosques de Perelló, Palmar y Albufera, donde van a inaugurar los Campos Elíseos, Campos de l’Anguila y Campos del Llobarro, se presentarán ante el público de Alicante en la Plaza de Toros.
El Empastre ejecutarán el siguiente programa:
Primera parte
1. «El impuesto de Inquilinato»
Desahucio musical con la intervención judicial. Escándalo de los demás vecinos y multa por alteración
del orden (Maestro J. Valls).
2. «Aires de Cabrils»
Diana nocturna, con claros de Luna al estilo de Noruega. A cuatro tiempos
1. Ándate con mucho cuidado.
2. «Allegro» figurado.
3. Tiempo de vals a la Charlot.
4.Tiempo lluvioso con truenos y vendaval interior.
Alegría de los paragüeros (maestro D. Scuela).
3.«Los apuros de un chofer» Popurrí en LA BEMOL. Solo de caja.
1. Embrague y desembrague.
2. ¡A 120 por hora!
3. Moderar la marcha a 10. Que duermen los carreteros.
4. Agárrate que viene curva.
5. «PANA» por choque entre fagot y el contrabajo (Mtro. J. Valls).
Descanso
Segunda parte
1. «Los lamentos de una cabra soltera» Onestep.
1. Que sola estoy.
2. Picores de esquena.
3. Madre, me muero.
4. La aparición del cabrito.
2. La bajada del Franco» Semi-fox-tango
1. Que se sube que se sube y que se baja.
2. Un sostenido.
3. Con cuidado y después de la introducción pánico en la Bolsa.
4. La banda cómica no quiere cobrar en francos. Galimatías musical,
en «LA» mayor desdicha y muy ligero
3. «Boxeo lírico con un solo de trombón»
1. Encuentro a 3 rounds
2. Desfiguración del rostro
3. Alteración del orden con demostración de bemoles y ataque de nervios
de las semifusas y semicorcheas
4. Narices a la vinagreta y asalto del Ring
5. El director de la banda cómica se pone serio
Imp. Hijo de Vicente Costa. Alicante
Observacions:
El preu de l’entrada anava de les 2 pessetes, la més cara, als 40 cèntims de pesseta, la més barata, que era la dels xiquets i soldats. L’entrada general valia 60 cèntims de pesseta.
S’avisa de les condicions en cas de suspensió de l’espectacle i que hi ha un servei especial de tramvies.
Comentari:
De bell nou encontrem en la presentació l’originalitat i comicitat que tant els caracteritza, sense renunciar a la descripció del lloc de procedència de la banda i les qualitats musicals dels membres.
Quant al programa, caldria distingir la part descriptiva i literària dels titulars de la part musical, encara que narrativament estan estretament en sintonia.
Sí que ens expliquen la peça musical amb notes característiques i descriptives, però les preguntes són les següents: quina és la música que interpreten? Quin arranjament musical hi ha? És original o està basat en melodies clàssiques i populars? Com actuen i parodien?
Ens donen alguna pista quan anomenen popurri o solo d’un instrument o fox o tango... però al meu entendre poc més. I, per finalitzar, en algun d’aquests apareix el nom del músic que ha realitzat l’arranjament, en altres o no apareix o col·loquen un nom amb gràcia.
Feria d’Ondara
Viernes y sábado 25 y 26 de noviembre de 1927
A las tres de la tarde
ESPECTÁCULO PÚBLICO
Concierto por la Descacharrante y Desternillante Agrupación Humorística Musical de Catarroja,
conocida en este y el otro Mundo con el elegante y rimbombante nombre de
El Empastre
Compuesta de 25-25-25 artistas musicales 25-25-25
Agrupación seria, festiva, jocosa y… la otra cosa.
Segueix el text explicatiu igual que l’anterior cartell: «Estos artistas fecundos...», però acaba dient «que han conseguido que el panadero se “chirara” para oirles». Una clara al·lusió al forner del poble amb la gracieta valenciana corresponent.
COLOSAL PROGRAMA PARA EL 25
El repertori que primerament van interpretar, coincideix amb el del Programa de l’actuació a Russafa, València, el 28 de desembre de 1925.
1. «Poca ropa».
2. «La mariposa de flor en flor».
3. «Honrar padre y madre o arrímate a la acera que hay barro».
Descanso
Segunda parte
1. La aparición de Satanás» Canguis
Obertura en seis tiempos y dos partes, una para los que claramente se ven y otra para los espiritistas.
2. «La mariposa y la Guala» Shapo
Melodía satírica en seis fusas y un sostenido central; motivos orquestales sistema Wagner, para
terminar con un canto de fumarells.
3. «La noche de Autos» Kalich
Melodía choferil en cuatro partes:
1. «Andante con moto».
2. «Tiempo de Vals».
3. «Tiempo lluvioso».
4. «Tiempo perdido».
FINAL A PETICIÓN DEL RESPETABLE
«Ben cumplit y ben pensat».
«Así no hia engañ ni estafa».
«Será el dia aprofitat».
«Si después de haber dinat».
«Acudiu tots a Ondara».
Nota: Mañana 26 escogido concierto todo nuevo.
Cartell imprés en el taller de Botella de Dènia.
Plaza de toros de Vinarós
26 de junio de 1928, 5.30 tarde
Presentación de la aplaudida Banda Cómica El Empastre.
El cual derrochará unas cuantas toneladas de buen humor de sus repletos y bien surtidos almacenes, pertenecientes a la casa Regocijo, Alegra y Carcajada de Villabroma la Empastrada será de las que forman época. Sabido como las gastan estos Musicales detallaremos su colosal.
PROGRAMA
Primera parte
repeteixen peces anteriors i s’inclou la de nova interpretació.
1. «La mariposa y la guala» (reflexat i interpretada en programes anteriors)
2. «El tio Pep se marecha»
Primer temps (fa sol) «En la perrera y a sangolechóns»
Segon temps: «Se encontra en una jamona» (en sis? Bemols) y…
Terser: «Al tems de em…barcar»……OLA
3. «La noche de autos» (reflexat i interpretada en programes anteriors)
Descanso
Segunda parte
1. «Boxeo lírico» (reflexat i interpretada en programes anteriors)
2. «El impuesto de inquilinato» (reflexat i interpretada en programes anteriors)
3. «La Reforma del Alcantarillat»
Recopilasió de detalls musicals vists en Valensia, en tres parts y un episodi final.
I. El «Piripitòn» treball a (solo de bombo, per baix)
II. El pas de les «chiques» prop de la sanja (mirá en ré...ull)
III. Dos «tórtolos» en tropesen y cauen, «ell» s’alsa y a «ella» l’achuden
(Toquen tots, per dalt.) S’APROFITEN......
Ben-cumplit y ben-pensat
Asi no ya engañ y ayxi pasa
Será el dia aprofitat
Si después de haber dinat
Acudiu tots a la PLASA.
Con este espectáculo alternará la aplaudida «Rondalla Valenciana» que tan acertadamente dirige el maestro Sr. Porta.
Precios Palco sin entrada ptas. 5, Silla Preferencia 2, General caballero 1, General Señora 0,60, General niños 0,30.
Imp. Vda. de J. Soto-Vinaroz.
Plaza de toros de Vinarós
27 de junio de 1928 / 5.30 tarde
DESPEDIDA de la aplaudida banda cómica El Empastre.
(El text de la introducció és igual que l’anterior.)
PROGRAMA
1.«Poca ropa» (reflexat i interpretada en programes anteriors)
2. «La del coto del Barral»
Tragedia humorística en dos partes con motivos fugados... de Lakasa.
3. «El fantasma negro» escenas mudas de arte lírico cinematográfico escogidas de las mejores
películas... de Shiberia.
Descanso
1. «La aparición de Satanás» (reflexat i interpretada en programes anteriors)
2. Una noche tormentosa» Poutpurri en la bemol, con solo de caja.
1. Andante
2. Ataque epiléptico
3. Marcha Fúnebre
4. En tinieblas
5. El Director asustado
3. «Últimos días de Pompeya»
1. Ruidos sísmicos y nocturnos con alarma general
2. Dispersión de los primeros habitantes
3. Ataque con ré mi-gton y derrumbamiento general
4. Agarrate que viene derribo
5. Levantamiento de cadáveres y marcha triunfal
ÚLTIMO DÍA DE ESTA NOTABLE BANDA
No deje V. de verla, difícilmente volverá a oírla.
Con este espectáculo alternará la aplaudida
«Rondalla valenciana»
Que tan acertadamente dirige el inteligente y maestro de baile Señor PORTA
Precios: Palco sin entrada ptas. 5, Silla Preferencia 2, General caballero 1, General Señora 0,60,
General niños 0,30.
Gráficos Fernández, Vinaroz
Plaza de toros de Sueca
Sábado 7 de julio de 1928, a las 11 noche
EXTRAORDINARIO ESPECTÁCULO SOLO PARA HOY
1. Proyección de un selecto
PROGRAMA DE CINE
2. Presentación, de la decacharrante y destornillante: El Empastre. Compuesta de
25 ARTISTAS MUSICALES
Agrupación seria, festiva, jocosa…y la otra cosa, la cual, teniendo en cuenta que en esta plaza
hollaron con sus…pies los primeros terrenos del Arte, el Triunfo y la Gloria, han reservado para la
misma, el honor de que sea en ella donde se presenten por primera vez, también con el
UNIFORME NUEVO
(smoking negro, pantalón blanco, sombrero de paja de copa más alta, tipo canotier)
Estos artistas fecundos… son proclamados... como Reyes del Pentágrama.
De sus armoniosa embocadura quedará…en tono brillante, que conseguiran que el Nano del
carrer del Llop se «chire» para oírles y verles con el flamente y nuevo uniforme.
Sabido, pues, como las gastan estos musicales, detallaremos su colosal PROGRAMA,
en el que figuran varios ESTRENOS.
Primera parte (reflexat i interpretada en programes anteriors)
«La mariposa y la guala»
«El tio Pep se marecha».
«La noche de autos».
Segunda parte (reflexat i interpretada en programes anteriors)
Boxeo lírico
La reforma del alcantarillat
El impuesto de Inquilinato
Plaza de toros de Vinaroz
9 de septiembre de 1928. A las 6 de la tarde
Reaparición de la descacharrante y desternillante.
El Empastre
Con un programa en dos partes, nuevo, especial,
con el que está alcanzando resonantes éxitos en todas partes.
Como final de fiesta presentarán el número nuevo, que se estrena en Vinaroz
Pantomima de una corrida de toros
Y del que harán una verdadera creación esta inimitable agrupación.
Precios: Barrera y silla de rellano 2 pesetas.
General caballero 1 id Señora 0,60 Media para niños 0,30 ptas
Todo el mundo a la plaza a reír a toneladas.
El Empastre había instaurado un número sensacional, una auténtica Pantomima, un popurrí de los más salerosos. Cuando el respetable creía que se habían interpretado los últimos compases, de repente las trompetas avisaban anunciando la salida del toro. Silencio, mirando a los chiqueros, los músicos echaban a correr, pero ¡el toro no salía nunca!!4
Es produïa la famosa i imaginària «espantà», que J. Prats5 ha ressenyat al llarg de les seues intervencions en premsa i col·loquis, sobre els fonaments irònics de la paròdia en la literatura clàssica nacional.
I serà en aquesta plaça i en aquest moment quan, davant de la sorpresa general, s’obrí la porta del corral i una vaqueta nerviosa isqué de sobte al redolí. Els músics van reaccionar favorablement, sortejant, corrent, torejant, tocant... «La Pantomima» s’havia fet realitat per una broma de l’empresari de la plaça. Havia nascut un espectacle nou:
La Banda còmica, taurina i musical
Al día siguiente la vaquilla en un camión, la Banda en otro y el empresario en su coche, formando caravana, fueron a Alcañiz, donde se dieron tres días de actuación en la plaza de toros con la Banda y la vaquilla.6
A partir d’aleshores (1929) ja no seran sols els concerts comicomusicals el camp d’actuació. L’agrupació ha entrat en el món taurí, d’on li vindran grans i importants contractes de la mà, entre d’altres, de Rafael Dutrús, Llapissera.
1 Aquí, “El Empastre”…, de P. Llorens i Raga, pàgs. 9, 14 i 18.
2 Op. cit., pàg. 49.
3 Tots els cartells que comentem són propietat de les mateixes persones a qui agraïm la inestimable col·laboració. Se n’ha respectat el contingut i escriptura.
4 Del llibre biogràfic; pàg. 61.
5 José Diosdado Prat Garcia (1905-1994) Senador PSOE històric. Professor universitari, escriptor i periodista. Valedor d’El Empastre a terres colombianes, on va marxar després de la Guerra Civil espanyola (1936-1939). Secretari personal del president de la República Negrín. Soci d’honor de la banda.
6 Del diari personal d’un dels músics que se cita a la pàg. 62 del llibre biogràfic.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada